Call to action

Call to action i forbindelse med Employer Branding er afgørende for, om du får en god konverteringsrate. Vi befinder os her i den sidste del af AIDA-modellen, hvor det gælder om at få de potentielle jobansøgere til at gå fra at have et reelt behov til, at lave den for dig ønskede handling. Hvordan du laver gode call to actions, ser vi på her:

Call to action – CTA

Forkortelsen for call to action er CTA. Det dækker over den teaser eller det virkemiddel, der gør, at de jobsøgende lander i din kurv. Du kan bruge ord, farver, placeringer, kontraster og lyde med mere, til at skabe gode CTA´er. ’Ord’ dækker over flere ting:

Bydeform

Drop de passive ordvendinger, og brug i stedet for bydeform, eksempelvis:

  • Få direkte adgang til vores HR-afdeling
  • Prøv denne personlighedstest
  • Spar tid, og deltag i vores online messe
  • Lav en selfie-video, så kontakter vi dig
  • Start din karriere her
  • Se her, hvad du får af fordele
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet, der giver dig 5 gratis tips

Klar i spyttet

  • Undgå at bruge ord, som det ikke er sikkert, at alle kender. Specielt kan brugen af ordsprog eller faste vendinger gøre, at de unge ikke er helt med på, hvad du mener.
  • Undgå at tale i tredje person ’man’. Tal i stedet for i sætninger med ’jeg’ og ’vi’.
  • Tal til de jobsøgendes udfordringer, og forklar bagefter, hvordan at din virksomhed er svaret på deres udfordringer
  • Du kan vælge at gøre barrieren lav for, at der sker en konvertering. Eksempelvis i kombination med dit jobtilbud kan du skrive: Få en ‘gratis’, eller et ’uforpligtende’. Du kan også skrive: Kom godt i gang – det tager kun 2 minutter

Farver

Din CTA skal fremhæves med en farve, der gør, at ansøgerne let kan se CTA-knappen. Knappens farve afhænger af layoutet på dit website. Ved du ikke, hvilke farve, som du skal vælge, kan du overveje om ’grøn’ er pænt på dit website, da grøn er en psykologisk værdibaseret farve for noget der er okay. Tænk blot på en fodgængerovergang i et lyskryds.

Farven på din CTA, kan også være en kontrastfarve til resten af dit website. Brug dog gerne en tone i tone farve. Hvis dit website er lyseblåt, så kan du vælge en mørkeblå call to action knap.