Story telling

Story telling dækker over den gode historie eller fortælling. Du får her en kort introduktion til at lave den gode historie for uden, at du har den gode historie, så er det svært at tiltrække de bedste medarbejdere.

Story telling: Din målgruppe

Ikke alle er ens – heller ikke de unge, men prøv at finde ud af, hvilken af arketyperne, som du ønsker at tiltrække til et job, eller til din virksomhed generelt:

  1. Primadonnaen (arbejdet betragtes som et kald, eller medarbejderen ønsker at gøre en forskel)
  2. Konkurrencetypen (den typiske sælgertype, der har et stort konkurrencegen, men for den introverte konkurrencetype kan der godt være tale om ’den stille 12-talspige’)
  3. Pragmatikeren (der arbejder for at få noget for hånden, og gøre det godt)
  4. Lønmodtageren (ikke udpræget lyst til at arbejde, men skal arbejde for at få penge til husholdningen)

Der er i denne sammenhæng ikke en perfekt mennesketype, da vi er komplekse personer, men du skal vurdere hvilke mennesketype, som vil passe bedst ind til dit team eller din virksomhed, og jobfunktion.

Strukturer din story telling

Indledningen skal være: Ultra kort, og fortælle de unge, hvad de kan opnå, ved at fortsætte med at modtage dit budskab.

Er du løsningen på de unges problem, så har du skabt en behovsafdækning.

Slut med en klar call to action. Nedenstående video viser dig vejen til de unge, via AIDA-modellen.

Kun én historie ad gangen

Selv om de unge er gode til at multitaske, så skal du ikke begynde med at fortælle om en lang række muligheder, på én gang. Har du flere valgmuligheder at tilbyde, så få de unge ind på dit website, for at læse mere, eller lave flere touch points i din markedsføring.

Fat dig i korthed, men ikke altid

Du har kun få sekunder til at skabe interesse. Er det vigtig for dig, at komme ud med et dybdegående budskab, så skal du vælge et medie, der tilgodeser dette.

Tal til individet

Tal i ’du-form’, ikke ’man’.

Væk følelser uden manipulation

Det handler om at skabe en relation med de unge, og det kan du gøre ved at slå på følelser. Et eksempel er, at de unge gerne vil arbejde i virksomheder, hvor der vises socialt ansvarlighed, og andre gode CSR-værdier. Fanger de unge dig i at manipulere, så kan du være uheldig, at de unge sviner dig til på de sociale medier, så undgå det.

Brug video og billeder

Tekst og billeder er godt, men video er bedre. De tre kommunikationsformer kan ikke stå alene, men vægtningen er vigtig. Glemmer du at bruge video, eller ikke har tiden til det, så er der tale om en stor faldgrube. I det tilfælde vil det være en god idé, at få ekstern hjælp.

Vælg de bedste medier til storytelling

Nu, hvor du har lavet den gode fortælling, så skal du lægge dit budskab ud på de bedste medier. Hvordan du gør, kan du læse om her: Valg af medier til storytelling

Ole Holdgaard