Kernefortælling er et af de vigtigste begreber, når du ønsker at have god kommunikation og skabe en attraktiv storytelling.
Det gælder ikke mindst i forhold til Employer Branding. Vi ser her på, hvad det dækker over, og hvorfor kernefortællingen er så vigtig, når du skal tiltrække nye medarbejdere. Men lad os først se på, hvordan man kan definere, hvad en kernefortælling er:
Hvad er en kernefortælling?
Definition:
”At sætte ord og billeder på, hvad der er unikt og skaber værdi for din virksomhed eller organisation”.
Og hvordan gør man så det?
Når du skal finde din kernefortælling, er det en stor fordel, at bruge en ekstern konsulent. Årsagen er, at der skal være overensstemmelse og transparens imellem din kernefortælling, og det, som kommende samarbejdspartnere og medarbejdere reelt vil opleve hos din virksomhed.
Er der ikke overensstemmelse mellem din kernefortælling og virkeligheden, så vil du alt andet lige opleve frustrationer samt tab af tid og penge, idet dine kunder og nye medarbejdere ikke føler, de har fået, det som de søgte.
Når det koster mange penge, så er det fordi, at hvervningen af en ny kunde eller medarbejder er enormt ressourcekrævende, og det vil være en katastrofe, hvis alt det gode forarbejde tabes på jorden, blot fordi, at der blev lagt vægt på de forkerte ting.
En faldgrube er nemlig, at bestyrelsen eller den daglige ledelse i en virksomhed nøje har defineret, hvad missionen og visionen er. Det hjælper bare ikke noget, hvis missionen og visionen ikke er implementeret og gennemsyrer hele organisationen i din virksomhed.
Dit valg af ekstern konsulent er derfor helt fundamental fordi:
- Du får en ekstern lytter, der finder sandheden
- Ud fra begrebet: ”Do not kill the messenger”, så undgår du at komme i fedtefadet hos den daglige ledelse, da det er den eksterne konsulent, som bliver budbringeren til ledelsen
- Der er tale om en variabel omkostning, som er en engangsydelse
Jeg hjælper dig gerne med at finde det unikke og værdiskabende i din virksomhed eller organisation. Du kan let få fat i mig via denne: Kontaktformular.
Kernefortælling eksempel
Når jeg tager ud i en virksomhed, så vil jeg enten lave en workshop, eller via uformelle samtaler med dine medarbejdere finde frem til, hvad der er unikt for din virksomhed, og som dine medarbejdere værdsætter. Hvis du giver lov til det, så vil jeg også spørge nogle af dine kunder, hvordan de oplever hverdagen i jeres samarbejde.
Der vil fremkomme en lang række forskellige udsagn, som jeg vi uddrage essensen af sådan, at kulturen i din virksomhed bliver integreret i din kernefortælling.
Ved at finde ind til kernen i din fortælling, vil du efterfølgende have langt lettere ved at skrive dine tekster til dit website, brochürer osv.
Din kommunikation bliver ganske enkelt stærkere. Det kan eksempelvis være fordi, at dine medarbejderes sprogbrug, altså terminologi, også bliver brugt af dig, når du informerer internt enten via tekst eller video.
Derved skaber du en tryghed blandt medarbejderne.
Kernefortællingen i jobannoncer
Mange jobopslag har nederst en ”om os”, det som man også kalder for en: Profiltekst. Her er en stor faldgrube, at der bliver skrevet mange klichéer og floskler.
Du har sikkert ofte læst frasen om at: ”Vi sætter kunden i fokus”. Ja tak, det håber jeg da, for ellers burde du ikke drive en virksomhed – og det gør derfor ikke din virksomhed speciel unik eller værdiskabende!
En profiltekst må gerne indeholde information om personalegoder, fakta og eventuelt historik om din virksomhed, men overvej, hvilke tanker det sætter i gang hos læseren. En virksomhed, der blev grundlagt i 1950 – er den støvet, familieejet og rigid, eller er virksomheden særdeles likvid og derfor investerer millionbeløb i innovationsskabende vækst?
I jobannoncen, hvor det klart kan anbefales at indsætte en video, kan du visualisere de events og traditioner, som I gerne vil vise kommende medarbejdere. Det giver nemlig et eller flere konkrete eksempler, hvor der er transparens. Det vil sige: ”What you see – is what you get”.
Effekten af, at din jobannonce afspejler, hvilken arbejdsplads du tilbyder, og hvilke kompetencer du søger hos ansøgerne er, at ansøgerfeltet vil afspejle et bedre match, og din lead time for ansættelser vil reduceres.
En måde at sænke lead time på, er også at bruge online messer og onboarding software.