Medievalg kan være lidt af en jungle, men når du skal til at vælge medie, så kan nedenstående medieoversigt være en god hjælp til at få et hurtigt overblik på: Fordele og ulemper i forhold til din markedsføringsplan og budget.
Men før du når dertil, er der tre væsentlige punkter:
- Du skal naturligvis først og fremmest tage udgangspunkt i de medier, som din ønskede målgruppe bruger.
- Stille dig selv spørgsmålet: Egner disse medier sig til mine idéer i forhold til, hvad der skal kommunikeres?
- Udvælgelse af de medier, som egner sig bedst til den customer journey, som din målgruppe skal gennemgå i forhold til de touchpoints du ønsker for, at opnå dine konverteringsmål.
Medievalg
I nedenstående er de sociale medier samlet under én overskrift. Imidlertid er der stor forskel på, hvordan du skal bruge de sociale medier, hvilket du kan læse mere om her: Unge og sociale medier.
Jobportaler
Nogle jobportaler har en strategi om kvantitativt at have flest jobopslag. Det giver en one stop solution for slutbrugerne, men det giver samtidig utrolig meget støj. Specielt de unge under 30 år foretrækker nicheportaler, hvor der godt nok ikke er så mange jobopslag, men der er kvalitativt de relevante jobopslag. Derfor findes der jobportaler for elever, unge, studiejob, som alt andet lige i højere grad, vil være et bedre medievalg for dig.
Vælger du en niche jobportal, så betaler du alt andet lige heller ikke så meget for din annoncering, og dermed bliver din kontaktpris lavere, hvor kontaktprisen er prisen for at komme i kontakt med 1000 personer. Samlet set kan det give dig færre, men kvalitativt bedre ansøgere til en lavere acquisition cost, og du slipper for at give afslag til et stort antal ansøgere, som ikke er relevante for jobbet.
TV-reklame
Du rammer bredt; har kort eksponeringstid, og det kan være svært at segmentere. Der er tale om relativ dyr massekommunikation, som til gengæld rammer hurtigt.
Valg af TV-kanal er derfor ikke uvæsentligt. Nogle TV-kanaler egner sig bedre til den unge målgruppe, end andre TV-kanaler. Det er i den sammenhæng en god idé at gemme fordomme af vejen. Eksempelvis så er der mange kloge seere til serien ”De unge mødre”, som langt hen ad vejen handler om unge mødre, der som teenagere har fået en baby. De unge mødre har økonomiske, sociale og faglige svære kår. Hvorfor ser intelligente seer disse serier? Svaret er ligetil: Vi spejler os som seer i de unge mødre, så vi får bekræftet, at vi har det godt, og vi er kloge.
Video
Video er, hvis det er lavet godt, et rigtig godt medie. Det kan være med til at skabe en højere grad af Employer Branding engagement, og en unik position for din virksomhed.
En video kan du bruge på dit website, i et jobopslag, de sociale medier og naturligvis på Youtube eller Vimeo, afhængigt af, hvilken kanal du har valgt.
Her kan du se, hvordan du laver en god Employer Branding video.
Offline marketing
Du kan betragte offline marketing såsom: Jobopslag, plakater og info-skærme på uddannelsesinstitutionerne, ligesom Facebook. Du kan opnå en høj frekvens af unge, der ser din marketingkampagne, men der er ikke så mange unge, som interagerer med din marketingkampagne.
Dermed ikke sagt, at det ikke virker, for det gør det. Men du er i offline marketing helt oppe i brand awareness i salgstragten, hvor du rammer bredt, og der vil være en del støj fra alle mulige andre brancher, der også gerne vil i kontakt med de unge.
Da der er tale om forbigående trafik, skal dit budskab være kort, og det kan i sagens natur være svært at måle effekten af offline marketing.
Sociale medier
Har du den gode fortælling, og ved, hvordan du laver en stærk segmentering, er sociale medier gode til at lave effektive touch points, når du gerne vil i kontakt med de unge. Reklamens størrelse har dog betydning for effekten. Det vil sige, at du alt andet lige vil få mindre effekt af en reklame, som vises på en mobil enhed i forhold til computere med såkaldte fulde browsers.
Tidspunkt for eksponering har også betydning. Skal du sælge fastfood til de unge, så er fredag en god dag. Skal du inspirere de unge til at søge et job, så er fredag ikke nødvendigvis en god dag, da der er fredagsbar og alle mulige andre ting på de unges program denne dag.
Influencer marketing
Influencer marketing som en del af din employer branding kan være en god idé fordi, at influencerne, også kaldet for meningsdannere, har en høj grad af troværdighed. Denne troværdighed er din nøgle til succes, idet du bruger influenceren til at komme i kontakt med alle influencerens følgere.
Du kan vælge at fokusere på de meningsdannere, som har 50.000 eller 200.000 følgere, eller du kan vælge at fokusere på de influencere, som er rising stars på de sociale medier. De nye stjerner på den sociale himmel, er ikke dårligere i forhold til influencerne, som har hundredtusindvis af følgere.
Faktisk kan du som hovedregel spare mange penge på at bruge mange relativt små influencere, i forhold til antal følgere, idet du ikke behøver at bruge et marketingbureau og ikke skal betale for en influencer agent. Eksempelvis kan du i Danmark bruge Loggershut, som er et influencer marketing website.