En god rekrutteringsstrategi starter med følgende spørgsmål:
- Hvem er din målgruppe?
- Hvordan skaber vi en god oplevelse for kandidaterne?
- Hvilke processer indgår i hele ansættelseforløbet?
I forhold til det første punkt om din målgruppe, så vil det hjælpe dig til lettere at målrette jobannoncer – både i forhold til tekst (layout, tone of voice, lixtal) og brugen af visuelle virkemidler (Youtube-video, grafik).
Du kan blandt overveje om der er særlige færdigheder, erfaringer eller personligheder, som du gerne vil tiltrække, og hvad er det for en virksomhedskultur, som den nye medarbejder skal passe til? Er der eksempelvis er tale om 4-dages arbejdsuge – hybridarbejde eller arbejde via kontorfællesskab (remote)?
Hvordan du skaber en god oplevelse for kandidaterne afhænger blandt andet af:
- Din erfaring
- Hvor mange du interviewer, herunder tiden du har afsat til jobinterviewene
- Kommuniker klart og hurtigt, herunder forløbet i ansættelsessamtalerne
- Giv konstruktiv feedback
- Gør processen så smidig som muligt
Det sidste punkt er hvilke processer, der indgår i ansættelseforløbet.
Du kan eksempelvis godt få utrolig meget viden ved at holde exitsamtaler med personer, som holder i din virksomhed.
Overvej, hvilke KPI’er som du vil mål din rekrutteringssucces eller det modsatte på.
Hvordan du undgår fejlrekrutteringer og fastholdelse via blandt andet en god onboardingproces er helt essentiel.
Ovenstående dækker over en række underpunkter, som er værdifulde for dig, at få klarlagt, så har du brug for sparring og eksepertviden, så kontakt Ole.