Unge og sociale medier

Unge og sociale medier hænger i høj grad sammen. De unge i generation Y og iGenerationen er storforbrugere af de sociale medier, så vil du gerne i kontakt med de unge, så har det stor betydning, at du kender forskellene på de sociale medier.

Er du på alder med de unges forældre, så er det som hovedregel ikke en god idé, at tale det samme sprog som de unge. Hvis du gerne vil vise, at din virksomhed har et ungt mindset, så få en eller flere af dine unge medarbejdere til at være afsender af din virksomheds budskab – gerne både via tekst og video.

Unge og sociale medier: Formater

Følgende oversigt er en vejledning, og skal kun betragtes som sådan. Men du får her et hurtigt overblik på, hvilke formater du bruger til de forskellige sociale medier.

Når der tales om anslag, så er det både bogstaver, tal, tegn og mellemrum, som udgør det samlede antal anslag. Nedenstående oversigt på antal anslag viser kun det ideelle antal anslag. Du har på de sociale medier mulighed for at skrive langt mere i dine posts.

Et hashtag er en ”havelåge” #, efterfulgt af et eller flere ord uden mellemrum. Et hashtag indsættes i slutningen af et opslag på de sociale medier. Et af de mest kendte hashtags er: #dkpol (dansk politik).

Ønsker du at bruge et hashtag til din virksomhed, så kan det anbefales at du vælger et kort hashtag. #danmarksbedstevirksomhedforunge er eksempelvis alt for langt. Selvom det er muligt at bruge mange hashtags i et opslag, er det ret normalt kun at lave 1-2 hashtags pr. opslag.

Facebook

  • Ideelle længde: 40 anslag
  • Billedestørrelse: Bredde 1200 x højde 1200 pixels

Instagram

  • Ideelle længde: 240 anslag
  • Billedestørrelse: Bredde 1080 x højde 1080 pixels
  • Der kan laves forskellige typer annoncer:
    • Tekst
    • Billede
    • Video
  • De forskellige formater kan rettes mod den unge målgruppe, eller alternativt kan du gå efter en større udbredelse via ‘Marquee’, der er et premium produkt. Marquee kan eksempelvis være godt i forbindelse med lanceringer af nye produkter og store events, hvor det på kort tid gælder om at skabe en høj grad af awareness.

Snapchat

  • Her bruges et væld af emojis, men også tegninger og video
  • Den 1. marts 2017 blev det muligt for virksomheder at annoncere via Snapchat. Men fordi at målretning af annoncering alt andet lige ikke er mulig før engang i 2018, så er det ind til da et meget dyrt medie at bruge til annoncering målrettet generation Z.

Twitter

Twitter er ikke de unges foretrukne sociale platform.

  • Ideelle længde: 100 anslag
  • Billedestørrelse: Bredde 1024 x højde 512 pixels

Pinterest

  • Ideelle længde: 100 anslag
  • Billedestørrelse: Bredde 736 x højde 2061 pixels

Linkedin

  • Ideelle længde: 40 anslag
  • Billedestørrelse: Bredde 700 x højde 400 pixels

Sociale medier: Unges brug

Med mere end 1 milliard brugere på verdensplan er Facebook det mest brugte sociale medie i verden. Men hvordan Facebook bruges, afhænger blandt andet af alderen på brugeren af Facebook.

Facebook kan være et godt socialt medie for dig at bruge, hvis du skabe opmærksomhed, men Facebook er ikke nødvendigvis det bedste medie, hvis du vil skab interaktion med iGenerationen, dvs. generation Z, der kun kender til at vokse op med smartphone, tablets og internetadgang 24-7.

Hvor telefonsamtale tidligere blev brugt flittigt af de unge, så er det i dag Facetime (video) og de sociale medier, som de unge foretrækker. Google, Facebook og Youtube bruges som søgemaskiner. Specielt har Youtube et godt tag i de unge. Vælger du at bruge Youtube som kommunikationskanal, og dermed som socialt medie, kan du med fordel lave undertekster på dine videoer, da mange ser videoer uden lyd på for ikke at genere andre personer.

Vincent Hendricks er foredragsholder og fortæller i denne video om de unges brug af de sociale medier:

Vil du gerne se flere videoer om, hvordan du bedst rammer den unge målgruppe, kan du klikke her: Sådan kommunikerer du med de unge