Brand image – Ligger du nr. 1?

Brand image betyder utrolig meget for de unge, når de skal vælge, om de gerne vil arbejde for din virksomhed. Det kan derfor virke som et hårdt stød i maven, når man kommer frem til den erkendelse, at den positive historie kun er kortvarigt top of mind hos de unge, imens den negative fortælling er langtidsholdbar – både hos de unge og på internettet generelt.

Det har den konsekvens, at de jobsøgende fravælger din virksomhed, hvis dit brand omdømme er negativt på nettet, og den er helt gal i denne sammenhæng, når man ser på kvinders adfærd.

Lidt stereotypt kan man sige:

  • Har man som kvinde efter research på nettet ikke en god mavefornemmelse, så bliver der ikke sendt en ansøgning
  • Mænd har generelt lidt mere en tankegang a la: Lad mig bare prøve

Brand management

Det er derfor centralt, at din branding strategi sidder lige i skabet, så din Employer Branding strategi er målrettet de unge. Det kræver, at du ved, hvilke værdier som de unge vægter højt, og hvilke værdier, som har mindre betydning for deres jobvalg.

Din corporate branding og dermed touchpoints er afgørende for, om de unge mister interessen for dit brand. Der er et hav af muligheder for touchpoints, men det handler om at vælge de rigtige touchpoints, den rigtige hyppighed og timing. Det gør du let ved at lave en touchpoint analyse.

Corporate branding

I din corporate branding ligger ud over din offline og online branding også det at skabe troværdighed. Hvordan skaber du et troværdigt brand? Det kan du eksempelvis gøre ved at:

  • Bruge ambassadører som rollemodeller
  • Unge tiltrækker unge
  • Visualisere jeres værditilbud via story telling

Din branding identitet vil blive styrket via digitale ambassadører, som er rollemodeller for de unge. Derved sikres det også, at de unge har den gode mavefornemmelse, og du får tilpas mange pluspoint ind på den bog, hvor de unge tæller point sammen, for at finde deres fremtidige drømme arbejdsplads.

Brand image – sælg uden at sælge

De unge vægter højt, at jeres omdømme og story telling er god og informativ, men uden at være sælgende. Det vil sige, at en god samlet score på Trustpilot og gode videoer af unge medarbejdere i din virksomhed kan betyde langt mere end, at du står og uddeler fysiske brochürer på en messe. De unge kan sagtens gennemskue, når brochürer bruger alt for sælgende tekster herunder lovprisninger af dit firma. Giv i stedet for eksempler på, hvordan I udlever jeres CSR-værdier i det daglige. Det giver et godt brand image.

Overvej også, at tilbyde en online messe, hvor de unge kan møde dig personligt. Det virker bedre på de unge, da der ikke er unødig støj fra andre unge, og der skabes en god relation til dig og dermed din virksomhed. Læs mere om: Det rigtige valg af jobmesse: