Story telling

Hvad er storytelling, og hvordan bliver din fortælling god? Det går jeg i dybden med her, så lad os starte med at definere, hvad storytelling er, før jeg kommer med et konkret eksempel og idéer til, hvilken model du kan bruge, og hvordan du kan strukturere din storytelling.

Storytelling definition:

“Storytelling er en historie eller fortælling”.

Men for at en historie eller fortælling er interessant, skal storytellingen være god. Den gode historie eller fortælling hjælper eksempelvis med, at tiltrække de bedste medarbejdere.

Storytelling eksempel:

Tager vi en jobannonce som eksempel, så undgå at lave såkaldt valgflæsk!

Det virker sjældent godt i forbindelse med en valgkamp, og heller ikke, når du søger nye medarbejdere.

Skal man sige det med lidt kant på, så tror en politiker: At vælgerne som udgangspunkt er dumme og ikke kan huske, hvis politikeren bruger valgflæsk.

På samme måde spilder du som arbejdsgiver din og ansøgernes tid, hvis du ikke er reel omkring, hvad du tilbyder ansøgerne på din arbejdsplads.

Det er ikke kun elefanter, der husker godt – det gør ansøgere også!

Konsekvensen af brugen af valgflæsk i jobannoncer er, at kommende medarbejdere hurtigt bliver skuffede, og der bliver tale om en bristet forventning, hvor den naturlige konsekvens er, at du og medarbejderen skilles fordi, at medarbejderen søger nye og mere reelle alternativer.

På samme måde er der sjældent genvalg til politikerne, når du bruger valgflæsk. For skuffede vælgere, er ikke så dumme, at de belønner politikerne for ikke at overholde, hvad de har lovet i valgkampen.

Ud over ikke at love for meget og lave et skønmaleri, som ikke er langtidsholdbart, så næste skridt, at du fokuserer på din målgruppe.

Storytelling: Din målgruppe

Ikke alle er ens – heller ikke de unge, men prøv at finde ud af, hvilken af arketyperne, som du ønsker at tiltrække til et job, eller til din virksomhed generelt:

  1. Primadonnaen (arbejdet betragtes som et kald, eller medarbejderen ønsker at gøre en forskel)
  2. Konkurrencetypen (den typiske sælgertype, der har et stort konkurrencegen, men for den introverte konkurrencetype kan der godt være tale om ’den stille 12-talspige’)
  3. Pragmatikeren (der arbejder for at få noget for hånden, og gøre det godt)
  4. Lønmodtageren (ikke udpræget lyst til at arbejde, men skal arbejde for at få penge til husholdningen)

Der er i denne sammenhæng ikke en perfekt mennesketype, da vi er komplekse personer, men du skal vurdere hvilke mennesketyper, som vil passe bedst ind til dit team eller din virksomhed, og jobfunktion.

Når du har din målgruppe på plads, så er det tid til at strukturere din storytelling, hvilket du kan gøre med følgende model.

Storytelling model

Indledningen skal være: Ultra kort, og fortælle de unge, hvad de kan opnå, ved at fortsætte med at modtage dit budskab.

Er du løsningen på de unges problem, så har du skabt en behovsafdækning.

Slut med en klar call to action. Nedenstående video viser dig vejen til de unge, via AIDA-modellen.

Kun én historie ad gangen

Selv om de unge er gode til at multitaske, så skal du ikke begynde med at fortælle om en lang række muligheder, på én gang. Har du flere valgmuligheder at tilbyde, så få de unge ind på dit website, for at læse mere, eller lave flere touch points i din markedsføring.

Fat dig i korthed, men ikke altid

Du har kun få sekunder til at skabe interesse. Er det vigtig for dig, at komme ud med et dybdegående budskab, så skal du vælge et medie, der tilgodeser dette.

Tal til individet

Tal i ’du-form’, ikke ’man’.

Væk følelser uden manipulation

Det handler om at skabe en relation med de unge, og det kan du gøre ved at slå på følelser. Et eksempel er, at de unge gerne vil arbejde i virksomheder, hvor der vises socialt ansvarlighed, og andre gode CSR-værdier. Fanger de unge dig i at manipulere, så kan du være uheldig, at de unge sviner dig til på de sociale medier, så undgå det.

Brug video og billeder

Tekst og billeder er godt, men video er bedre. De tre kommunikationsformer kan ikke stå alene, men vægtningen er vigtig. Glemmer du at bruge video, eller ikke har tiden til det, så er der tale om en stor faldgrube. I det tilfælde vil det være en god idé, at få ekstern hjælp.

Vælg de bedste medier til storytelling

Nu, hvor du har lavet den gode fortælling, så skal du lægge dit budskab ud på de bedste medier. Hvordan du gør, kan du læse om her: Valg af medier til storytelling