Jobmesse – virker det?

Jobmesse kan både være offline og online. Men hvad er dine erfaringer med job-, uddannelses-, og karrieremesser? Var det pengene og din tid værd?

Uden at have videnskabelig evidens på baggrund af en empiri, der udgør mere end 1000 vilkårlige respondenter adspurgt i et kvalitativt interview, så det min erfaring, at udstillerne på jobmesserne sidder med en følelse af, efter messens gennemførelse, at den positive effekt har været begrænset.

Hvad skyldes det? Er udstillernes forventninger for høje, eller oser de besøgende blot?

I hvert fald kan det give dig anledning til at vurdere, om din forberedelses-, messe- og opfølgningstid samt det ikke uvæsentlige beløb til udsmykningen af standen, transport, personale, fortæring og eventuelle hotelovernatninger samlet set kunne være brugt på en mere optimal måde.

Virtuelle messer

Der går lige nogle år før, at den kunstige intelligens, også kaldet: AI, har slået igennem i forhold til jobmesser. AI, betyder i denne sammenhæng ‘Artificial Intelligence’ – ikke ‘Appreciative Inquiry’. Men der arbejdes på højtryk for, at udvikle automatiserede spørgsmål, der kan afkode jobansøgerne, så spørgsmålene bliver dynamiske i forhold til den individuelle ansøgerprofil.

Derudover ligger der blandt andet en række udfordringer i forhold til at gøre de virtuelle personer så realistiske som muligt, samtidig med, at personerne er sympatiske i forbindelse med udviklingen af virtual reality. Så den virtuelle messe behøver du ikke at bekymre dig om pt.

Online jobmesse

Men er du interesseret i at gøre det lidt smartere – også i forhold til dine konkurrenter, som du altid ser på de fysiske jobmesser, så kan du vælge at være first mover og tilbyde din målgruppe at deltage i en online messe.

Du kan via en online messe tilbyde de potentielle ansøgere at tale med dig og dine kollegaer i bestemte tidsrum – enten, hvor din virksomhed ”udstiller” alene, eller hvor din virksomhed er en del af en større online messe.

Fordelen ved en online messe er ligesom den organiske trafik, som lander på din virksomheds jobsite, via eksempelvis Google eller Bing, at kvaliteten er højere, da søgningerne er mere målrettede i forhold mange andre former for markedsføring.

Det handler om at få adgang til din ønskede målgruppe. Du kan vælge imellem, eller vælge en både og løsning:

  1. Universiteter, der gerne vil sælge fysiske standpladser, hvor du rammer lokalt
  2. Online jobmesser via en jobportal, hvor du rammer landsdækkende eller lokalt alt efter dit eget ønske

En af fordelene ved den online messe er netop, at der sagtens kan sidde en potentiel ny og dygtig medarbejder i Nordjylland, der passer perfekt til en arbejdsplads i København, eller Aarhus. Det handler ikke om, hvor i landet din kommende kollega kommer fra – det handler om, hvad du kan tilbyde (EVP) i forhold til, hvad ansøgerne lægger vægt på.

Ønsker du vejledning og hjælp til din næste online messe, så klik her: Kontakt Ole Holdgaard