Influencer marketing kan være en af de marketingkanaler, som du skal bruge til din Employer Branding. Hvorfor, og hvilke faldgruber der kan være, ser jeg på her.
Først vil jeg dog gerne definere, hvad influencer marketing er, så vi har det samme udgangspunkt:
Definition: “Influencer marketing er marketing målrettet én person, nemlig influenten, der har en række personlige følgere. Det er følgerne, som du reelt gerne vil i kontakt med, og du bruger blot influenten som medie”.
Tager vi et af fyrtårnene i international influencer marketing: Christiano Ronaldo, den kendte fodboldspiller, så lavede han ifølge Forbes.com mere end 1.700 posts på de sociale medier i 2016. Disse posts genererede 2,25 milliarder sociale interaktioner i form af likes, videovisninger, retweets og kommentarer.
Det er årsagen til, at Nike vælger at betale Christiano Ronaldo for at lave mere end 300 posts, hvilket har givet Nike en brand eksponering 477 millioner gange. Værdien for Nike er blevet estimeret til at være ca. 500 millioner USD. Det viser med al tydelighed, at influencer marketing virker. Så hvordan virker det i en lidt mindre skala, nemlig i Danmark?
Influencer marketing i Danmark
I Danmark kan du lave influencer marketing via: YouTube, Instagram, Snapchat, Facebook, blogs, vlogs og podcasts.
Når du gerne vil bruge en influent, så er det et vilkår, at din virksomhed bliver en del af influentens univers og præmis. Du vælger formentlig at bruge en influent fordi, at du gerne vil opnå en troværdighed i forhold til at få dit Employer Branding budskab formidlet til influentens følgere.
Dog er det en god idé, at være opmærksom på, om influenten bander i sine videoer generelt. I så fald kan der være risiko for, at influenten også gør det i videoen om din virksomhed. Hvis det er en præmis du siger ja til, så er det ikke et problem. Alternativt er det en god idé at få afstemt forventninger, før der laves en video.
Som et sidste NB. Bruger du en influent, så er det ikke dig, der står bag kameraet og agerer filminstruktør. Det klarer influenten selv, med mindre, at der er et mediebureau med i spillet. Du kan eksempelvis bruge websitet Loggershut til din influencer marketing i Danmark.
Influencer marketing priser
Starter vi i den dyre ende, så har de største influenter, som kaldes Youtubere på YouTube en manager i form af et mediebureau. En af de største udbyder i Danmark hedder Splay networks. Betaler du CPM 500 for Youtube, svarer det til, at du betaler 25.000 kr for 50.000 afspilninger. Prisen afhænger blandt andet af, hvor mange film du skal have lavet, da der her er tale om et helt produktionsapparat.
Her kan du se et eksempel:
En anden afregningsform er: Pr. antal følgere. Så hvis du betaler CPM 80, for at bruge en influent på Instagram, der har 100.000 følgere, så vil det koste dig 8.000 kr, at få vist ét billede på influentens profil. I dette tilfælde er der ikke nogen garanti for antal visninger.
En billigere variant er, hvor det kræver mere benarbejde af dig – eller en medie samarbejdspartner med de unge som kernekompetence, opsøger de bloggere og youtubere, som ikke har så mange følgere og ingen agent. De kan være mere sultne efter, at få lidt indtjening i forhold til den store arbejdsindsats de gør, for at få en stor fanskare.